Categories
Rencana

Kerelevenan Penggunaan Bahasa Ibunda dalam Pemahaman Budaya

Pembezaan kelebihan dan kekurangan dalam bahasa mengizinkan penutur itu untuk mengenali dan memahami budayanya.

Categories
Rencana

Adakah kita perlu melalui perubahan untuk terus membangun?

Andai kata kita tidak ada pembangunan, akan kecundang dan mundurlah kita jika diukur tara dengan orang lain yang telah maju melebihi kita.

Categories
Rencana

Perlukah Kita Mengikut Fesyen?

Dengan mengikuti fesyen dan gaya semasa, kita sebenarnya menghormati sesuatu acara atau sambutan. Ini bermaksud, kita menepati keadaan dan kesesuaian sekeliling kita.

Categories
Rencana

Pemikiran Baharu untuk Sukses Kewangan

Jalan ke arah sukses kewangan dalam era digital penuh dengan ranjau. Tetapi, kepentingan yang bertunas dalam kecerdasan emosi dapat memberi Faktor-X untuk membantu kita mengekalkan usaha kita dalam mencapai kemandirian kewangan.

Categories
Rencana

Apakah peranan muzik dalam hidup kita?

Muzik ialah sejenis seni bunyi yang menggabungkan runut alat muzik atau suara, atau digabungkan kededuanya sekali. Muzik mempengaruhi kehidupan manusia di mana tanpanya, hidup akan menjadi hambar. Di sini, kita akan kupas apakah peranan muzik dalam kehidupan kita.

Categories
Rencana

Punca Kerisauan dan Dilema Warga Emas

Pengabaian warga emas boleh berlaku dalam semua lapisan masyarakat sama ada golongan kaya ataupun miskin, profesional ataupun buruh yang mungkin caranya sahaja yang berbeza.

Categories
Rencana

Penghidupan Mesra Alam

Ternyata, kita telah beransur ke dunia dystopia disurami konsumerisme tanpa sempadan, membuat setiap pelosok dunia terumbang-ambing dalam kebimbangan.

Categories
Rencana

Mendalami Erti Keperluan dan Kemahuan Melancong

Adakah ini bermaksud segala nilai positif yang sepatutnya ditimba melalui penerokaan dunia terhenti di situ sahaja? Bagaimana pula dengan melancong dalam negara?

Categories
Rencana

Persiapan Penulisan Karangan Naratif GCE Peringkat Biasa

Harap maklum bahawa petua-petua ini hanyalah panduan semata-mata. Ia tidak menjamin seratus peratus dapat meningkatkan mutu dan gaya penulisan karangan naratif, lebih-lebih lagi dalam masa yang suntuk.

Categories
Rencana

Kepentingan dan Kesan-kesan Positif Teknologi Hari Ini

Peralihan teknologi dewasa ini juga telah membuktikan bahawa ia dapat menjamin kelangsungan hidup bertamadun.